FCM selvitti: Tänne suomalainen liikematkustaja lentää nyt – Lontoo romahti ykkössijalta

Booking terms and conditions
Lehdistötiedotteet 07 Jun 2018

Britannian valtakausi suomalaisten eurooppalaisena ykkösliikematkakohteena on historiaa. Suomalainen liikematkustaja lentää nyt eniten Ruotsiin ja Saksaan. Bisnestä tehdään laajalti USA:n lisäksi myös ympäri Aasiaa, kertoo liikematkatoimisto FCM Travel Solutionsin tekemä selvitys⃰.

”Talouden kukoistus ja suomalaisten yritysten kansainvälistyminen näkyvät selvästi liikematkustuksessa. Maailmantilanteen heilahtelut heijastuvat myös nopeasti siihen, minne liikematkustajat matkustavat. Suosituimmat liikematkakohteet kertovat, missä suomalaiset yritykset nyt toimivat ja tekevät bisnestä. Selvitykseemme pohjautuvalle liikematkakohteiden kärkilistalle mahtuu myös yllätyksiä”, sanoo FCM Travel Solutionsin Suomen maajohtaja Anne-Marjut Väänänen.

Kotimaassa matkustetaan eniten Helsinkiin ja Tampereelle. Länsirannikon talouden vetovoima näkyy, sillä Oulu, Vaasa, Kokkola ja Turku vetävät liikematkustajia ennätystahtiin. Kotimaan kymppilistalle mahtuvat myös Rovaniemi, Kuopio, Jyväskylä ja Joensuu.

”Suomalaiset yritykset ovat entistä kansainvälisempiä ja laajentavat toimintaansa eniten lähialueilla Pohjoismaissa sekä Pohjois-Euroopassa. Uusia markkinoita avataan rohkeasti myös Aasiassa, Afrikassa ja Arabian niemimaalla”, sanoo Väänänen.

Pohjoismaissa ja Euroopassa suomalaisten suosituin liikematkakohde on Ruotsi. Viidenneksi eurooppalaisten kohteiden listalla noussut Norja on ohittanut Tanskan.

Suurimman notkahduksen on kärsinyt liikematkustus Britanniaan. Brexitin vaikutukset näkyvät, ja Britannia on romahtanut kauan hallitsemaltaan eurooppalaisten kohteiden ykköstilalta sijalle seitsemän. Saksan merkitys Euroopassa on entisestään vahvistunut ja maa on noussut toiseksi suositummaksi liikematkakohteeksi heti Ruotsin jälkeen. Puolaan, Liettuaan ja Viroon tehdyt liikematkat ovat myös lisääntyneet voimakkaasti. Matkojen määrät Venäjälle, Ranskaan, Espanjaan, Hollantiin ja Belgiaan ovat puolestaan laskeneet.

Mannertenvälisillä lennoilla suomalaiset matkustavat eniten USA:n kohteisiin. Kiinan ja Hongkongin lisäksi Japani ja Intia vetävät entistä enemmän liikematkustajia. Etelä-Afrikka ja Arabiemiraatit ovat säilyttäneet suosionsa. Meksiko, jonne tehtiin muutama vuosi sitten runsaasti liikematkoja, on kadonnut kärkilistoilta.

TOP-5 Liikematkakohteet

Kotimaa
1. Helsinki
2. Tampere
3. Oulu
4. Vaasa
5. Rovaniemi

Pohjoismaat ja Eurooppa
1. Ruotsi
2. Saksa
3. Liettua
4. Puola
5. Norja

Mannertenväliset matkat
1. USA
2. Kiina
3. Intia
4. Japani
5. Etelä-Afrikka

⃰Selvitys tehtiin analysoimalla 20.000 liikematkakohteen  otosta vertaamalla vuodelle 2018 varattujen liikematkojen dataa edellisen vuoden vastaavaan aikaan.  Aineistossa on mukana matkat, jotka on varattu 31.5.2018 mennessä.

Lisätietoja: Anne-Marjut Väänänen, FCM Travel Solutions, +358 41522322, anne-marjut.vaananen@fcmtravel.fi

FCM Travel Solutions on maailman johtavan matkatoimiston Flight Centre Travel Groupin lippulaiva liikematkabrändi. FCM Travel Solutions tarjoaa kokonaisvaltaisia matkaratkaisuja sekä säästöjä suurille ja keskisuurille yrityksille yli 90 maassa, mikä mahdollistaa jokaisen asiakkaan bisneskulttuurin ja matkaympäristön syvällisen ymmärtämisen. FCM yhdistää globaalin verkoston paikalliseen, joustavaan ja henkilökohtaiseen palveluun. Yhtiön yli 6000 työntekijää tarjoaa matkustajille palveluja 24/7 sekä netissä että henkilökohtaisen asiakaspalvelun kautta. FCM:n suuruuden tuoma neuvotteluvoima ja yhteistyökumppanisuhteet yhdistettynä räätälöityihin liikematkaohjelmiin tarjoavat asiakkaille parhaat palvelut siellä, missä niitä tarvitaan.