Valmiina haastamaan Suomen markkinat

Lehdistötiedotteet 20 Oct 2017

FCM Travel Solutions kuuluu maailman
suurimpaan matkatoimistojättiin

Flight Centre Travel Group sai alkunsa kolmen australialaisen kaveruksen omasta intohimosta matkustamiseen. He ostivat kaksikerrosbussin, jolla kiertelivät ympäri Australiaa. Mukaan otettiin muita seikkailijoita, jotka tarvitsivat kyydin samaan suuntaan. Rahastajan koppiin tehtiin pieni keittiö ja sieltä myytiin lisäpalveluna voileipiä. Vuonna 1981 kaverukset perustivat Brisbaneen Flight Centerin, joka on reilussa 40 vuodessa kasvanut maailmalaajuiseksi matkatoimistojätiksi.  Yli kuusikymppisiksi varttuneet kaverukset ovat edelleen aktiivisesti mukana yrityksen toiminnassa.

Flight Center Travel Groupilla (FCTG) on 43 eri brändiä, niin vapaa-ajan kuin liikematkustussektorillakin.  Yhtiö on listattu Australian pörssissä, ja sen viime vuoden liikevaihto oli n. 13 miljardia euroa. FCTG toimii 90 maassa ja sillä on globaalisti yli 2 500 toimistoa ja henkilökuntaa 18 500.

Viime vuoden lopulla Suomeen rantautui liikematkatoimisto FCM Travel Solutions, kun FCTG osti Travellinkin liikematkatoiminnot. Ryppään muita brändejä ovat mm. Briteissä toimiva perinteinen liikematkatoimisto Corporate Traveller, yliopistovaihtoon keskittynyt Campus Travel, tapahtumayksikkö CiEvents, roudauksia kiertueilla oleville tähdille tekevä Stage & Screen Travel Services, risteilyjä välittävä Cruiseabout, majoitus välittävä Quickbeds jne.

Kehittyneet  työkalut

”Olemme nyt osa yhtä maailman suurinta matkatoimistojättiä ja pystymme tarjoamaan asiakkaillemme sen mukaiset palvelut. Kokoluokassa ottelemme maailman neljän suurimman liikematkatoimiston joukossa”, kertoo FCM:n Suomen johtaja Anne-Marjut Väänänen.

”Tavoitteemme on pysyä ajan hermolla ja tarjota ensimmäisten joukossa kaikkein kehittyneimpiä työkaluja ja parhaita ratkaisuja liikematkailun hallintaan. Olemme astuneet myös chatbottien maailmaan ja lanseeranneet keväällä Englannissa Sam:]-botin. ”Suomen lanseerauspäivää odotetaan myös kovin”, Väänänen kertoo.

Koulutettu botti

Sam, eli ”Smart Assistant for Mobile”, on FCM:n ympärivuorokautinen mobiiliapulainen. Siinä yhdistyy tekoäly sekä todellisten FCM:n virkailijoiden ammattitaito.
Sam:] ottaa opikseen matkustusrutiineista sekä mieltymyksistä ja päivittää matkustajia sen mukaan. Koulutettu botti pystyy kysymään, käsittelemään ja reagoimaan useista lähteistä tulevaan tietoon käytännöllisesti katsoen välittömästi. Se mm. ilmoittaa, kun mukaan kannattaa pakata sateenvarjo, kertoo parhaat lentokenttäkuljetusvaihtoehdot, kutsuu paikalle paikallisen taksin ja kertoo onko lentosi ajallaan.

Valmiina haastamaan

FCM Travel Solutions tuli Suomeen viime joulukuussa. ”Kevään aikana olemme tehneet fuusiota ja saaneet järjestelmät päivitettyä. Nyt alamme haastamaan tätä markkinaa”, kertoo Anne-Marjut Väänänen intoa puhkuen. ”Tarjoamme huipputyökalut, kuuntelemme asiakasta ja olemme helposti lähestyttäviä. Olemme ammattilaisia ja haluamme kertoa, että liikematkustus voi olla mukavaa ja mielekästä. Hotellitarjontaan olemme tuoneet matkatilin kautta maksettavia vapaa-ajan hotelleja, jotka sijaitsevat myös pienemmillä paikkakunnilla, missä varsinaista liikematkahotellitarjontaa ei ole ollut.”
”Olemme viimeisen vuoden aikana saaneet mukavasti uusia asiakkuuksia, osittain kansainvälisyytemmekin ansiosta, sillä FCM toimii jo 90 maassa”, Väänänen kertoo. ”Asiakkaistamme jo 75 % tekee varaukset online, mutta tarvittaessa myös henkilökohtainen asiakaspalvelu toimii 24/7.”
”Olemme saaneet asiakaspalvelusta ja teknologista lukuisia palkintoja. Mm. World Travel Awards on valinnut FCM:n maailman parhaaksi liikematkatoimistoksi (World´s Leading Travel Management Company) kuutena peräkkäisenä vuotena, 2011-2016.”

Liikematkatoimistojen murros

Liikematkatoimistoissa on Väänäsen mukaansa nähtävissä selkeä muutos. Ennen kaikki käyttivät enemmän tai vähemmän samoja työkaluja, nyt yksi kilpailuetu on se, että liikematkatoimistolla on oma työkalu ja/tai oma valikoima työkaluja. ”Tänä päivänä asiakkaille pitää pystyä tarjoamaan useampia työkaluja. Liikematkasektori fragmentoituu ja asiakkaat haluavat valinnanvapautta, päättää itse, mikä sopii heille parhaiten” Väänänen sanoo.
”Liikematkasektorilla on nyt mielenkiintoista ja innostavaa olla mukana. Nyt on niin paljon asioita meneillään ja teknologia harppoo vauhdilla eteenpäin. Sitä on hienoa olla mukana seuraamassa ja kehittämässä.”
Anne-Marjut Väänänen istuu näköalapaikalla myös Suomen matkatoimistoalan liiton hallituksessa sekä Suomen liikematkayhdistyksen työryhmässä.  Ennen matkailualalle siirtymistään reilut viisi vuotta sitten hän vastasi Suomen American Expressillä yritysmaksuratkaisuista ja toimi sitä ennen markkinoinnin ja myynnin johtotehtävissä Telialla ja Nokian alihankkijalla.